Χορτοφαγική Διατροφή & Υγεία.

Γράφει η Χρυσούλα Ηλία

Μία διατροφή που αποτελείται από μη χρήση κρέατος και ζωϊκών παραγώγων αποτελεί την ουσιαστικότερη πράξη αγάπης προς τα ζώα.

Οι διαρκώς αυξανόμενοι υποστηρικτές της χορτοφαγίας σε παγκόσμιο επίπεδο θεωρούν ότι είναι σφάλμα να υποφέρουν και να θανατώνονται τα ζώα, με αποκλειστικό σκοπό να μετατραπούν σε τροφή.

Γεγονός αποτελεί ότι τα ζώα στα περισσότερα εκτροφία μεταχειρίζονται βάναυσα, στοιβαγμένα σε μικροσκοπικούς χώρους, μέσα στα ίδια τους τα απόβλητα, δίχως καλής ποιότητας τροφή.

Εκτός από τους ηθικής φύσεως λόγους που οδηγούν στην υιοθέτηση ενός χορτοφαγικού τρόπου ζωής, σημαντική είναι η συνεισφορά της χορτοφαγίας και στην προστασία του περιβάλλοντος.


Σημαντικό παράδειγμα αποτελεί ο υπολογισμός από έρευνες, ότι το 70% της αγροτικής γης σε ολόκληρο τον πλανήτη χρησιμοποιέιται για τις ανάγκες της εκτροφής των ζώων.

Ανεξάρτητα λοιπόν από τις διαφορετικές προσεγγίσεις στο συγκεκριμένο θέμα, είναι χρήσιμο ο καθένας να σκεφτεί και να αποφασίσει τι είναι καλό για το σώμα και τον οργανισμό του αλλα και για τη Γη στην οποία όλοι ζούμε.

Όπως επισημαίνει ο Άλμπερτ Αϊνστάιν (1879-1955) :

« Τίποτα δεν θα ωφελήσει περισσότερο την ανθρώπινη υγεία και θα αυξήσει τις πιθανότητες επιβίωσης της ζωής στη Γη, όσο η μετάβαση μας σε μια χορτοφαγική διατροφή »

Παρόμοιες απόψεις σχετικά με την πληρότητα της χορτοφαγικής δίαιτας εκφράζονται και από σύγχρονους επιστήμονες καθώς έγκριτοι διαιτολογικοί φορείς, όπως για παράδειγμα ο Αμερικάνικος Διαιτολογικός Σύλλογος, έχουν υποστηρίξει ότι μια σωστά σχεδιασμένη χορτοφαγική δίαιτα, αποτελεί μια υγιεινή και θρεπτικά επαρκή διατροφή.

Η χορτοφαγία επιπλέον αποδεικνύεται κατάλληλη για όλα τα στάδια ζωής.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα μέχρι στιγμής ερευνητικά στοιχεία, δεν φαίνεται να υπάρχει διαφορά στους δείκτες υγείας των παιδιών που έχουν γεννηθεί από έγκυες χορτοφάγους και ο Αμερικάνικος Διαιτολογικός Σύλλογος και η Αμερικάνικη Παιδιατρική Ακαδημία υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη των χορτοφάγων παιδιών δεν διαφέρει από εκείνη των μη χορτοφάγων παιδιών.

Α) Χορτοφαγία- Tips για μία ισορροπημένη διατροφή :


Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι που δεν ασχολούνται με τη διατροφή πιστεύουν ότι η αποφυγή του κρέατος είναι ανθυγιεινή, πρόσφατες μεγάλες μελέτες υποστηρίζουν ακριβώς το αντίθετο. Αποδεικνύεται ότι οι χορτοφάγοι έχουν πολύ καλύτερη υγεία και ειδικά σε παθήσεις της εποχής μας όπως ο καρκίνος, τα καρδιακά και τα εγκεφαλικά επεισόδια.

Έτσι, λοιπόν όλο και συχνότερα, αρκετοί είναι όσοι επιλέγουν τη χορτοφαγία για λόγους υγείας.

Ωστόσο υπάρχουν διατροφικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στους ανθρώπους που συγκαταλέγονται στον ευρύ όρο των “χορτοφάγων”.

Οι περισσότεροι χορτοφάγοι δεν τρώνε κρέας από θηλαστικά, πουλερικά, ψάρια και θαλασσινά. Αυτή είναι η κλασσική μορφή χορτοφαγίας (lacto-ovo vegetarians). Υπάρχει επίσης και η αυστηρή χορτοφαγία που στις τροφές που απαγορεύονται περιλαμβάνονται και τα γαλακτοκομικά και τα αυγά (vegans).

Περιέχει μία χορτοφαγική διατροφή αρκετές πρωτεΐνες και βιταμίνη Β12;

Οι ανάγκες του ανθρώπου σε πρωτεΐνες είναι πολύ μικρότερες από ότι πιστεύεται, αφού ένας άντρας 80 κιλών χρειάζεται μόλις 66 γραμμάρια πρωτεΐνης την ημέρα, ενώ μία γυναίκα 60 κιλών μόλις 50 γραμμάρια. Οι lacto-ovo vegetarians έχουν συνεπώς εύκολη πρόσβαση στην
ποσότητα πρωτεϊνών που χρειάζονται ημερήσια καταναλώνοντας γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά. Όσον αφορά τη βιταμίνη Β12 υπάρχει αποκλειστικά σε ζωικά προϊόντα και όχι σε φυτικά. Οι χορτοφάγοι λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες βιταμίνης Β12 από τα γαλακτοκομικά και τα αυγά, αλλά όσοι ακολουθούν αυστηρή χορτοφαγία πρέπει να λαμβάνουν Β12 σε συμπληρώματα διατροφής ή προϊόντα ενισχυμένα με Β12. Για αυτόν το λόγο απαραίτητη είναι η κατανάλωση δημητριακών και αλεύρων.

Καταναλώνει ένας αυστηρά χορτοφάγος (vegan) αρκετή ποσότητα ασβεστίου;


Φυσικα! Ασβέστιο δεν υπάρχει μόνο στα γαλακτοκομικά, αν και είναι μία πολύς καλής ποιότητας πηγή. Παρόλα αυτά, στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα αμύγδαλα, τα καρότα και άλλες χορτοφαγικές πηγές ασβεστίου είναι ιδιαίτερα πλούσιες σε αυτό και μπορούν να καλύψουν τις καθημερινές ανάγκες σε ασβέστιο.

́- Βρίσκεται ο σίδηρος σε ικανοποιητικά επίπεδα;

Αντίθετα με αυτό που πιστεύουν οι περισσότεροι και ο σίδηρος μπορεί να ληφθεί σε ικανοποιητικές ποσότητες από μία χορτοφαγική διατροφή. Άλλωστε η βιταμίνη C καθώς και τα οργανικά οξέα (λεμόνια,ξύδι) βελτιστοποιούν την απορρόφηση του σιδήρου ως και 72%.

Γίνεται μία γυναίκα να είναι έγκυος και χορτοφάγος;

Μετά από μεγάλες και συμπερασματικές μελέτες όλοι οι ειδικοί συμφώνησαν ότι η χορτοφαγική διατροφή είναι συμβατή με την εγκυμοσύνη. Προσφέρει όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται μία γυναίκα στην συγκεκριμένη περίοδο και δίνει το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα για τη ζωή του μωρού, χωρίς να χρειάζεται η οποιαδήποτε αλλαγή στον τρόπο ζωής της εγκύου.


Ακολουθούν οδηγίες για μία σωστή χορτοφαγική διατροφή:
  1. Ποικιλία: Υπάρχει μεγάλη γκάμα χορτοφαγικών τροφών και χρήσιμο είναι να περιλαμβάνονται στο διαιτολόγιο όσες περισσότερες επιλογές γίνεται.
  2. Πειραματισμός: Αξιοποίηση πολλών όσπρίων, δημητριακών, λαχανικών. Αν και στην διατροφή του μέσου ανθρώπου το αλεύρι σιταριού είναι το μόνο δημητρικό που καταναλώνεται, οι χορτοφάγοι μπορούν να αναζητήσουν και τα άλλα δημητριακά, όπως το κριθάρι, το σιτάρι, την σίκαλη, το ντίνκελ, την κινόα. Επίσης εκτός από τις φακές και τα φασόλια υπάρχουν δεκάδες όσπρια που μπορούν να καταναλωθούν.
  3. Μπαχαρικά/Αρωματικά: Οι χορτοφάγοι μπορούν να εμπλουτίσουν τα φαγητά τους με πολλά και ταιριαστά μπαχαρικά και αρωματικά για να προσθέσουν γεύση και ενδιαφέρον.
  4. Φυτικές Ίνες: Τα γεύματα πρέπει να είναι πλούσια σε φυτικές ίνες. Άρα ωφέλιμο είναι να καταναλώνονται καθημερινά προϊόντα ολικής αλέσεως.
  5. Χαμηλά Λιπαρά: Σημαντική είναι η επιλογή τροφών χαμηλών σε φυτικά λιπαρά (περιορισμός της μαργαρίνης στο ελάχιστο).
  6. Ξηροί Καρποί: Είναι σημαντικό μέρος της χορτοφαγικής διατροφής και δεν πρέπει να το παραβλέπετε
  7. Νερό: Είναι στη βάση της πυραμίδας (τουλάχιστον 8 ποτήρια την ημέρα).
Β) Χορτοφαγία- Οφέλη στην υγεία .

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να επιλέξει κάποιος να γίνει χορτοφάγος, δηλαδή να αποφύγει την κατανάλωση σάρκας θηλαστικών, πουλερικών και ψαριών. Οι λόγοι μπορεί να είναι ηθικοί, περιβαλλοντικοί, ενεργειακοί ή ακόμη και οικονομικοί.

Για τους περισσότερους ανθρώπους στο δυτικό κόσμο (με εξαίρεση τη Μεγάλη Βρετανία) ο λόγος είναι η καλύτερη υγεία. Μελέτες που εξετάζουν την υγεία των χορτοφάγων αποδεικνύουν εδώ και περισσότερο από 100 χρόνια ότι όσοι είναι χορτοφάγοι έχουν καλύτερη υγεία από εκείνους που ακολουθούν μία διατροφή που περιλαμβάνει το κρέας.

Μετά από μελέτες ενός αιώνα είμαστε σε θέση να ξέρουμε αρκετές λεπτομέρειες, δηλαδή το γιατί μία χορτοφαγική διατροφή είναι πιο υγιεινή.

Οι μέχρι τώρα γνωστοί λόγοι είναι οι εξής:
  • Οι χορτοφάγοι καταναλώνουν 2-3 φορές περισσότερες φυτικές ίνες από τους υπόλοιπους ανθρώπους. Πλέον είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι φυτικές ίνες δεν είναι απλώς ουσίες άπεπτες χωρίς διατροφική αξία, αλλά είναι εξαιρετικά σημαντικές για την υγεία. Μελέτες των τελευταίων 50 ετών έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση φυτικών ινών μειώνει την χοληστερίνη στο αίμα, το σάκχαρο του αίματος (και την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη) και την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου τους εντέρου, δηλαδή ενός από τους συχνότερους σε εμφάνιση καρκίνους.
  • Μία χορτοφαγική διατροφή είναι πολύ πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες μειώνουν σημαντικά την πιθανότητα εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου, αρθρίτιδας
    καθώς και καρκίνου.
  • Μία άλλη οικογένεια συστατικών της τροφής που παρέχουν πολλά σημαντικά οφέλη για την υγεία είναι τα φυτοχημικά, ουσίες που περιέχονται στα φυτά και έχουν πολύ ευεργετικές επιδράσεις για τον οργανισμό.
    • Τα φυτοχημικά αποτοξινώνουν τον οργανισμό και μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου, αυξάνουν την αποτελεσματικότητα του αμυντικού συστήματος και ρυθμίζουν την έκκριση των ορμονών.
    • Οι χορτοφάγοι συχνά καταναλώνουν σε μεγάλες ποσότητες σε σχέση με τους μη χορτοφάγους μία πολύ ιδιαίτερη οικογένεια φυτοχημικών που ονομάζονται ισοφλαβόνες.
    • Οι ισοφλαβόνες που βρίσκονται σε σημαντικές ποσότητες στα προϊόντα σόγιας προστατεόυν από τον καρκίνο του προστάτη.
    • Σε μελέτες που διεξήχθησαν σε άτομα που καταναλώνουν προϊόντα σόγιας έχει αποδειχθεί ότι συχνή κατανάλωση των προϊόντων αυτών (μία μερίδα περίπου 5 φορές την εβδομάδα) μειώνει τη συχνότητα εμφάνισης καρκίνου του προστάτη έως και 70%.
    • Επιπροσθέτως, οι ισοφλαβόνες σύμφωνα με μελέτες έχουν τα οφέλη της ορμονικής υποκατάστασης για την εμμηνόπαυση, χωρίς τις παρενέργειές τους. Δηλαδή, βελτιώνουν την υγεία του καρδιαγγειακού και των οστών, χωρίς να αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου.
  • Επίσης, οι χορτοφάγοι καταναλώνουν λιγότερα κορεσμένα, τα λεγόμενα “κακά” λιπαρά και λιγότερη χοληστερίνη. Τα κακά λιπαρά αυξάνουν την χοληστερίνη, που οδηγεί σε καρδιοπάθειες, συντελούν στην εμφάνιση του διαβήτη και του καρκίνου. Μία χορτοφαγική διατροφή τυπικά εξαιρεί σημαντικές ποσότητες κακών λιπαρών και χοληστερίνης με τα ανάλογα οφέλη.
  • Τέλος, το ίδιο το κόκκινο κρέας, δηλαδή το κρέας από τα θηλαστικά είναι ευρέως αποδεκτό ότι προκαλεί καρκίνο του εντέρου τροποποιώντας την έκφραση γονιδίων στα κύτταρα του
    εντέρου.
    • Συνολικά μπορούμε να συνοψίσουμε ότι η χορτοφαγία αυξάνει το προσδόκιμο επιβίωσης 3-4 χρόνια, ενώ “συμπιέζει” τον αριθμό των ετών με ασθένεια, δηλαδή αυξάνει έως και 10 τα χρόνια
      που κάποιος δεν χρειάζεται να λαμβάνει φάρμακα για ασθένειες.
    • Φυσικά, η χορτοφαγία πρέπει να γίνεται σωστά, γιατί η αφαίρεση μόνο των ζωικών δεν σημαίνει πάντα καλύτερη διατροφή.
    • Συνεπώς η χορτοφαγία είναι μια διατροφική συμπεριφορά, μια στάση ζωής για πολλούς, που εκφράζει μια βαθιά φιλοσοφία τους.
    • Μία σωστή χορτοφαγική διατροφή μπορεί να βελτιώσει την υγεία του σώματος, του νου, της ψυχής και του πλανήτη μας .

Χρυσούλα Ηλία

Φοιτήτρια Φιλολογίας-Γλωσσολογίας ΕΚΠΑ

Instagram: _chrystie_

Πηγή: Τα οφέλη της χορτοφαγίας – Στέλιος Πανταζής

AgroPublic

Αγροτικά Νέα της Πελοποννήσου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Translate :