Διατροφή και ανοσοποιητικό

Γράφει ο Ανδρέας Γεωργούλης , Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc

Το ανοσοποιητικό μας σύστημα και πως η διατροφή επηρεάζει τη λειτουργία του είναι ένα θέμα που μας απασχολεί όλο και περισσότερο τελευταία λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που ζούμε.

Τι ισχύει όμως;

Δεν υπάρχει κανένα θρεπτικό συστατικό, τρόφιμο ή συμπλήρωμα ικανό να ‘ενισχύσει’ την δράση του ανοσοποιητικού συστήματος ώστε να μην νοσήσoυμε από τον κορωνοϊό (SARS-CoV-2) ή οποιοδήποτε άλλο παθογόνο. Η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος είναι εξαιρετικά περίπλοκη και καθορίζεται από παράγοντες όπως κληρονομικότητα, το φύλο, το περιβάλλον και ο τρόπος ζωής.
Υπάρχουν, όμως πολλά θρεπτικά συστατικά που συμμετέχουν στη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος (αυτό δεν σημαίνει ότι το ενισχύουν). Χαλκός, φυλλικό οξύ, σίδηρος, ψευδάργυρος, σελήνιο, βιταμίνες Α, C, D, Β6, Β12 είναι μερικά αυτά που παίζουν βασικό ρόλο.

  • Δίαιτες φτωχές σε πρωτεΐνη αυξάνουν τον κίνδυνο κάποιος να προσβληθεί από ιό. Αντιθέτως η κατανάλωση άπαχων πηγών πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας (π.χ ψάρι) φαίνεται πως μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή και είναι σημαντική για την παραγωγή αντισωμάτων. Επίσης κάποια αμινοξέα όπως η l-αργινίνη και η γλουταμίνη παίζουν σημαντικό ρόλο στην ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Τα ω-3 λιπαρά φαίνεται πως έχουν αντι-φλγμονώδεις ιδιότητες ενώ τα trans και τα κορεσμένα λιπαρά προ-φλεγμονώδεις ιδιότητες.
  • Δίαιτες υψηλού γλυκαμικού δείκτη αυξάνουν το οξειδωτικό στρες και πιθανά τη φλεγμονή και αυξάνουν τον κίνδυνο για λοιμώξεις. Αντιθέτως οι φυτικές είναι φαίνεται πως εμφανίζουν αντι-φλεγμονώδεις ιδιότητες και μπορούν να ρυθμίσουν τη σύσταση και τη λειτουργία του εντερικού μικροβιόκοσμου, που αποτελεί βασικό τμήμα της άμυνας του οργανισμού μας.
  • Η βιταμίνη D φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D παρατηρούνται σε ασθενείς που παρουσιάζουν λοίμωξη και το αντίστροφο. Επίσης η ένταση των συμπτωμάτων που θα εμφανίσουν όσοι νοσούν φαίνεται να διαφέρει ανάλογα τα επίπεδα βιταμίνης D. Όμως ακόμα δεν έχει αποδειχθεί κάποια αιτιολογική σχέση.
  • Η βιταμίνη Ε φαίνεται αν δρα προστατευτικά έναντι ορισμένων λοιμώξεων.
  • Η βιταμίνη C έχει αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Ερευνητικά δεδομένα έχουν δείξει πως μπορεί να μειώσει τη διάρκεια που κάποιος νοσεί αλλά και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων.
  • Βιταμίνες Β6, Β12, φυλλικό, Β2 συμμετέχουν σε μονοπάτια του ανοσοποιητικού συστήματος και της μείωσης της φλεγμονής
  • Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για την ανάπτυξη και τη διαφοροποίηση των κυττάρων και συμπαράγοντας σε πολλές αντιδράσεις του οργανισμού και φαίνεται πως διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του ανοσοποιητικού.
  • Σίδηρος, σελήνιο και χαλκός είναι και αυτά μικροθρεπτικά συστατικά που φαίνεται πως συμμετέχουν σε διαδικασίες φλεγμονής και σε περιπτώσεις βακτηριακών ή ιογενών λοιμόξεων και γι’ αυτό είναι σημαντικό να διατηρούνται εντός φυσιολογικών επιπέδων.

Κανένα μεμονωμένο συστατικό δεν μπορεί να ενεργοποιήσει ή να απενεργοποιήσει το ανοσοποιητικό σύστημα. Είναι μια διαδικασία που δεν γίνεται σε λίγες μέρες ή μήνες. Αποτελεί μια συνεχή, διαρκή διαδικασία που εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες.

Συστήνεται η ενίσχυση της κατανάλωσης ποικιλίας τροφίμων και μιας υγιεινής δίαιτας και όχι η κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων ή θρεπτικών συστατικών.

Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να ακολουθήσετε μια δίαιτα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά με ποικιλία και μέτρο. Μην ξεχνάτε να ακολουθείτε μια διατροφή που να περιλαμβάνει:

  • 5-7 μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως
  • Όσπρια 1-2 φορές/ εβδομάδα
  • Ψάρι 2 φορές/εβδομάδα
  • Κόκκινο κρέας σε συχνότητα μικρότερη από 1 μερίδα/εβδομάδα
  • 1,5-2 λίτρα νερό / ημέρα (ανάλογα τις ανάγκες σας)
  • Μειωμένη ποσότητα ζάχαρης και άλλων απλών υδατανθράκων (γλυκά, αναψυκτικά κ.α)
  • Καλά λιπαρά όπως ελαιόλαδο και μειωμένα κακά λιπαρά όπως π.χ βούτυρο

Τέλος μην ξεχνάτε να έχετε ένα δραστήριο τρόπο ζωής, να ξεκουράζεστε, να κοιμάστε καλά και να χαμογελάτε.

Βιβλιογραφία:

 



Ανδρέας Γεωργούλης

Ανδρέας Γεωργούλης , Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc Απόφοιτος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου κάτοχος μεταπτυχιακού στην Κλινική Διατροφή!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Translate :