Τα σχέδια βελτίωσης τρέχουν, νέο πρόγραμμα αγροτών είναι στα σκαριά και ήδη πολλοί απο εσάς έχουν αποκτήσει νέο σύγχρονο αμπελουργικό τρακτέρ ή είναι σε διαδικασία να αποκτήσουν. Στην αγορά πέρα απο τις ναυαρχίδες εμφανίστηκαν πολλές μικρές κινέζικες, Ινδικές και Κορεάτικες εταιρείες που υπόσχονται πολλά και ζητούν λίγα. Σε αυτό το άρθρο του The Greek Vineyard θα καταρίψουμε μερικούς μύθους και θα σας δώσουμε μερικές συμβουλές για την επιλογή του νέου σας τρακτέρ.
Ο κατασκευαστής
Όταν μιλάμε για μεγάλες, αξιόπιστες και σοβαρές εταιρείες φυσικά στα αυτιά του καθενός ηχούν η John Deere, η New Holland, τα Fendt, τα Kubota, τα Carraro και πολλά άλλα Ευρωπαϊκά, Ιαπωνικά και Αμερικάνικα μηχανήματα. Και φυσικά είναι τα πρώτα που θα σκεφτούμε αφού αυτές οι εταιρείες έχουν χρόνια εμπειρίας σε κατασκευή σοβαρών μηχανημάτων με υψηλή αξιοπιστία και στιβαρή υποστήριξη για το μέλλον. Παρόλα αυτά τα τελευταία χρόνια ξεφυτρώνουν όλο και περισσότερες μικρές εταιρείες με έδρα κυρίως την Ασία, όπως η LS, τα Kioti και πολλά πολλά άλλα. Το μεγάλο δέλεαρ σε αυτές τις νέες εταιρείες είναι φυσικά η τιμή η οποία είναι σχεδόν στο μισό απο τις πασίγνωστες φίρμες. Είναι όμως αξιόπιστα;
Σίγουρα όσο η τιμή συμπιέζεται, μειώνονται και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Για πολλούς φυσικά δεν έχει λειτουργική σημασία το φινίρισμα, το αν θα ξεκολλήσουν σήματα ή θολώσουν τα φανάρια στην πάροδο του χρόνου. Σημασία έχει να δουλεύουν αποτελεσματικά και χωρίς μηχανικές βλάβες. Για τα LS και τα KIOTI μπορούμε πλέον με σχετική σιγουριά να πούμε πως το παραπάνω ισχυεί. Έχοντας ήδη πουληθεί πολλά στην Ελλάδα ακούγονται θετικά σχόλια αν και ακόμα είναι σχετικά νέα (έως 10-12 ετών). Το μεγάλο θέμα που μπορεί να προκύψει με αυτά τα φθηνά τρακτέρ είναι η υποστήριξη (το λεγόμενο after-sales service). Όταν επιλέγετε ένα μηχάνημα πρέπει πάντα να εξασφαλίζετε ότι υπάρχει εξουσιοδοτημένο συνεργείο και φυσικά διαθέσιμα ανταλλακτικά.
Εικόνα 1. LS τρακτέρ – η LS ξεκίνησε ως θυγατρική της LG. Συνεργάζεται με Mitsubishi tractors και αντλεί μεγάλο μέρος της τεχνολογίας απο την Ιαπωνία.
Από την άλλη όταν μιλάμε για John Deere, New Holland,Fendt, Kubota και Antonio Carraro για δενδροκομικά/αμπελουργικά τρακτέρ, τα πολλά λόγια είναι περιττά. Μηχανήματα δοκιμασμένα επι δεκαετίες, φορτωμένα με πάρα πολλά συστήματα και δυνατότητες που παλαιότερα δεν υπήρχαν ούτε στα όνειρα μας. Παρόλα αυτά το τίμημα είναι βαρύ. Οι τιμές αυτών των μηχανήματων έχουν πάρει διαστάσεις τιμών πολύ μεγαλύτερων μηχανημάτων (τα λεγόμενα ανοιχτοχώραφα τρακτερ). Με τιμές βάσης από 40+ χιλιάδες ευρώ και να αγγίζουν έως και τα 75+ χιλιάδες ευρώ (με πολλά έξτρα όπως μπροστά PTO, μπροστά υδραυλικά, ανάρτηση κ.α.) και πάντα μιλόντας για μηχανήματα με καμπίνα, κάτι που όλοι πλέον οι καλλιεργητές πρέπει να θέσουν σαν άμεση προτεραιότητα για την προστασία τους απο τα χημικά και τις αντίξοες συνθήκες.
Η τελική επιλογή φυσικά έχει να κάνει με τις οικονομικές σας δυνατότητες. Ένα καινούργιο LS με καμπίνα και A/C και μια σειρά απο βασικές παροχές υδραυλικού λαδιού κοστίζει όσο ένα μεταχειρισμένο τρακτέρ των αξιόπιστων εταιρειών τουλάχιστον 10ετιας. Παρόλα αυτά η μάχη που συμβαίνει αυτή την στιγμή ανάμεσα στις ακριβές και γνωστές εταιρείες και τις φθηνότερες κινεζικες – κορεατικές μοιάζει πάρα πολύ με την μάχη των Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών πριν μια 10ετια με την Ηyundai και την ΚΙΑ. Και όλοι πλέον βλέπουμε τι έχει συμβεί… Σίγουρα σε λίγα χρόνια ο ανταγωνισμός θα φέρει πολύ πιο αξιόπιστα και “φορτωμένα” τεχνολογικά μηχανήματα απο τις ασιατικές χώρες που θα επιτίθενται κατα μέτωπον πλέον, τις μεγάλες εταιρείες κατασκευής τρακτέρ.
Εικόνα 2. John Deere σειρά 5G / Από τις πιο εμβληματικές εταιρείες γεωργικών ελκυστήρων με τρακτέρ στιβαρά, δυνατούς και ροπάτους κινητήρες και άριστη αξιοπιστία
Εικόνα 3. Fendt = Rolls Royce των τρακτέρ. Κορυφαία αξιοπιστία, προηγμένη τεχνολογία με το αντίστοιχο κόστος.
Εικόνα 4. New Holland – Οι απόγονοι των FIAT tractors, οικονομικά σε καύσιμα, με την πιο προηγμένη καμπίνα για προστασία απο χημικά, Super-Steer τεχνολογία και φοβερή αξιοπιστία.
Εικόνα 5. Antonio cararro. Μπαίνει παντού, γυρνάει όπως θέλει και έχει μια απο τις πιο άνετες καμπίνες.
Πόση ισχύς χρειάζεται;
Και εδώ έρχεται το μεγάλο ερώτημα και η μεγάλη αντιπαράθεση μεταξύ των αμπελουργών. Πολλά άλογα ή λίγα; Τι επιρροή έχουν στην κατανάλωση καυσίμων; Πόσα άλογα πραγματικά μου χρειάζονται; Πάμε λίγο να τα ξεδιαλύνουμε.
Τα καινούργια αμπελουργικά μηχανήματα σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο ούτως ώστε να μπορούν να κάνουν παραπάνω απο μια εργασία ταυτόχρονα. Η ανάγκη για μείωση του χρόνου εφαρμογών και η μεγιστοποίηση της χρήσης καυσίμων είναι οι δυο κυριότεροι λόγοι. Γι αυτό και πλέον πολλά απο αυτά δίνουν την δυνατότητα για μπροστά υδραυλικά και μπροστά PTO (Power Take off) ούτως ώστε να μπορούν να τοποθετηθούν και εμπρόσθια παρελκόμενα όπως υδραυλικά τσαπάκια, βυτία, καταστροφείς κ.α. Προφανώς για μπορέσεις να κάνεις δυο εργασίες παράλληλα, ειδικά αν αυτές απαιτούν και παροχή κίνησης ή λαδιού απο το τρακτέρ χρειάζεσαι περισσότερη δύναμη, ειδικά αν τα αμπέλια βρίσκονται σε λόφους με μεγάλες κλίσης. Ποιά όμως έιναι η καλύτερη επιλογή;
Μια καλή ισχύς σύμφωνα ούτως ώστε να μπορεί να κινεί τα παρελκόμενα με άνεση χωρίς να ¨ζορίζει¨ τον κινητήρα είναι μεταξύ 75 και 90 ίππων. Με αυτή την ισχύ θα μπορείς απροβλημάτιστα να κάνεις όλες τις εργασίες, ακόμα και τις πολύ απαιτητικές όπως βαθύ ρίππερ, έλξη μεγάλων συρόμενων ραντιστικών βυτίων κ.α.
4×4 ή 4×2;
Κακά τα ψέματα, τα τετρακίνητα τρακτέρ είναι μακράν καλύτερα απο τα δικίνητα. Ειδικά αν υπάρχουν μεγάλες κλίσεις τα τετρακίνητα τρακτέρ κινούνται με μεγαλύτερη ευκολία και έχουν πολύ καλύτερες ελκτικές δυνατότητες. Τα περισσότερα σύγχρονα αμπελουργικά (αν όχι όλα) είναι πλέον τετρακίνητα. Το μόνο σημαντικό μειονέκτημα στα τετρακίνητα τρακτέρ, είναι ο μεγαλύτερος κύκλος στροφής.
Εικόνα 6. Επιλογέας τετρακίνησης απο John Deere
Με καμπίνα ή χωρίς;
Και εδώ φυσικά η επιλογή είναι μονόδρομος! Η καμπίνα παρέχει προστασία απο τα χημικά, άνεση στην εργασία, ασφάλεια σε ατυχήματα και προστασία απο τραυματισμούς κατά την εργασία (πέτρες, ξύλα, χώμα κλπ). Φυσικά όταν μιλάμε για καμπίνα δεν αναφερόμαστε σε αυτές τις παλιές καμπίνες του 1980-1990, χωρίς A/C (Κλιματισμό δηλαδή) και χωρίς φίλτρα άνθρακα (για προστασία απο χημικά). Αυτές οι παλιές καμπίνες προσφέρουν μόνο προστασία απο ατυχήματα (και αυτό με μεγάλο ερωτηματικό διότι τότε δεν υπήρχε καμία έρευνα για παθητική ασφάλεια σε τρακτέρ) και μια μικρή προστασία απο αντίξοες κλιματικές συνθήκες του χειμώνα (κάποια “πολυτελή” τρακτέρ του τότε είχαν καλοριφέρ!). Ο Μύθος που πρέπει να καταριφθεί άμεσα, διότι οι καρκίνοι θερίζουν τους αγρότες, είναι αυτός που πολλοί αγρότες ακόμα και σήμερα θεωρούν πως ένα τζάμι τους προστατεύει. Και είναι λάθος! Διότι οι παλιές καμπίνες έχουν μεγάλα κενά, απο τα οποία εισέρχονται τα χημικά σκευάσματα και πολλές φορές οι καμπίνες αυτές είναι μακράν πιο επικύνδινες από την μη ύπαρξη καμπίνας. Γι αυτό όταν επιλέξετε ένα νέο ή ένα μεταχειρισμένο τρακτέρ, πάντα έχετε στο νού σας να θυσιάσετε κάτι άλλο και να πάρετε ένα μηχάνημα με καμπίνα, A/C και δυνατότητα τοποθέτησης φίλτρων ενεργού άνθρακα.
Εικόνα 7: Παράδειγμα καμπίνας παλιού τύπου χαμηλής στεγανότητας για χημικά σκευάσματα και χωρις A/C
Εικόνα 8: Παράδειγμα σύγχρονης καμπίνας υψηλών προδιαγραφών και προστασίας για χημικά σκευάσματα με A/C
Αν παρόλα αυτά ο προϋπολογισμός σας είναι συμπιεσμένος, εξασφαλίστε σίγουρα την ύπαρξη της προστατευτικής μπάρας ανατροπής η οποία σύντομα θα είναι και υποχρεωτική.
Εικόνα 9: Μπάρα προστασίας απο ανατροπές η οποία σύντομα θα είναι υποχρεωτική σε όλους τους γεωργικούς ελκυστήρες στην Ελλάδα
Τα “έξτρα”;
Η γεωργία εξελίσσεται και μαζί με αυτή εξελίσσονται και τα μηχανήματα! Τα σύγχρονα μηχανήματα έχουν πολλές ευκολίες, πολλαπλές παροχές λαδιού, πολλά χειριστήρια, ηλεκτρονικά που κάνουν την ζωή εύκολη (αλλά πολλές φορές και κόλαση…) και μεγάλο εκτόπισμα (δηλαδή βάρος). Στόχος της σύγχρονης γεωργίας είναι η μείωση του χρόνου εργασίας και η μείωση φυσικά της χρήσης πόρων. Συνεπώς τα μηχανήματα θα πρέπει και θα μπορούν να κάνουν περισσότερες απο μια δουλείες ταυτόχρονα! Πάμε να δούμε μερικά παραδείγματα λοιπόν!
Εικόνα 10: John Deere GF5100 με δυο μηχανήματα σε εμπρός και πίσω υδραυλικά (Rinieri Turbo Narrow υδραυλικό τσαπάκι και φρέζα SANIDAS πίσω)
Εικόνα 11: Fendt 209v με διπλό “Π” κορυφολογητή στα εμπρόσθια υδραυλικά
Αν πρόκειται να αγοράσετε καινούργιο μηχάνημα το The Greek Vineyard σας συνιστά τα εξής extra που θα σας δώσουν πολλές δυνατότητες στο μέλλον:
- Υδραυλικούς βραχίονες εμπρός
- PTO στο εμπρόσθιο μέρος
- Έξτρα παροχές πλάγια στην καμπίνα ή/και μπροστά
- Έξτρα χειριστήρια (όσα περισσότερα τόσο το καλύτερο)
- Έξτρα αντλία λαδιού
- Ηλεκτρο-Υδραυλική ραβέρσα
Κάπου εδώ αυτό το άρθρο για τα αμπελουργικά τρακτέρ τελειώνει! Πείτε μας και εσείς την γνώμη σας για τα αμπελουργικά μηχανήματα αλλά και το τι θα θέλατε να αλλάξει σε αυτά!